سبک زندگی اسلامی

زندگی اسلامی - تفکر اسلامی - طب اسلامی

گفتگو با دکتر روازاده 2

روازاده

با دکتر روازاده، در رابطه با احیاء طب سنتی و اهمیت آن به گفتگو نشستیم. حسین روازاده متخصص طب سنتی است که همزمان با تحصیل در رشته پزشکی با طب مکمل و طب سنتی نیز آشنا شد و مطالعات و تحقیقات فراوانی را در این زمینه انجام داد و اکنون از این آموزه ها در داخل کشور در زمینه ی مداوای بیماران بهره می برد.

 

متن گفتگوی خبرگزاری دانشجو با این متخصص طب سنتی را در ادامه می خوانید:

 

«خبرگزاری دانشجو»: به عنوان سوال اول، وضعیت طب سنتی در ایران را در شرایط فعلی چطور ارزیابی می کنید؟ فکر می کنید در حال حاضر جایگاهی که باید طب ایرانی اسلامی داشته باشد را به دست آورده و این وضعیت مطلوب است؟


روازاده: خوشحالم نسل امروز در پی اجرای فرهنگ ایرانی – اسلامی است؛ نسل جدید بر حسب نیاز کشور در این زمینه قدم بر داشته است و آثار آن کاملا مشهود است؛ ما چند دهه است در زمینه طب ایرانی-اسلامی فعالیت می‌کنیم، موانع در این مسیر اندک نبوده است ولیکن با درایت دوستان، مسئولین ذیربط و رهبری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری کم کم موانع فرو ریخت و توانستیم تا جایی که ممکن است در زمینه فرهنگی و بالاخص احیای فرهنگی موفق باشیم.


مطلع هستید طب اسلامی در ابتدا به صورت بحث حجامت در کشور مطرح شد؛ در آن زمان ترجیح داده شده تنها بحث حجامت مطرح شود چرا که موانع بیشتری ایجاد می‌شد و باید پاسخگوی بسیاری از مسائل بود که دوستان تا آن زمان تسلط کافی بر آن مسائل نداشتند؛ می‌دانیم در گرانب‌ها و پنهانی را به آن دسترسی نداشتیم و باید آن در شکافته می‌شد تا ارزش واقعی آن آشکار شود.


با طرح مسئله حجامت تنها به این موضوع پرداخته شد و به سرعت موضوع کشوری شد و به نظر ما اکنون این مسئله جهانی نیز شده است.


«خبرگزاری دانشجو»: که البته همین موضوع حجامت نزدیک به دو دهه پیش با واکنش هایی روبرو شد و  حجامت در یک زمانی از سوی مسئولین وزارت بهداشت ممنوع شد.


روازاده: بله. دقیقا همینطور است. ما می‌دانستیم کسانی که سعی داشتند این پدیده الهی و طب ایرانی را که هزاران سال تجربه پشت آن بود، به فراموشی بسپارند، اگر درصدد احیای این طب برآئیم، آن‌ها آرام نخواهند بود؛ دوستان ما مسائلی را در مملکت احیا می‌کنند که هنوز صدای آن بلند نشده است.


روزی کسانی که در به فراموشی سپردن فرهنگ ما در بسیاری از امور تلاش بسیار کردند، در می‌یابند این فرهنگ از جایی که آن‌ها از آن بی‌اطلاع بودند هدایت شده است و داشته‌های خود را دوباره به دست خواهیم آورد؛ بسیاری از افراد دریافتند نمی‌توانند جلوی رشد این جریان را بگیرند ولیکن می‌توانند با ایجاد موانع سرعت رشد را کاهش دهند و این اقدام را انجام دادند و تقریبا در این امر موفق عمل کردند.


وقتی قرار است در کشور لامپ فاسد، جیوه ای، خطرناک، عقیم کننده و سرطان زا را به نام تقلبی "لامپ کم‌مصرف" اشاعه داده شود، در مدت بسیار بسیار کوتاهی چنان فراگیر می‌شود که در سطح مرزهای کشور نیز از این لامپ استفاده می‌شود؛ این امر نشان دهنده این است که افرادی که برای انجام این هدف قدم برداشتند، خودی‌های بی‌اطلاع یا دشمنان دانا بودند.

 


اگر قرار باشد همهٔ این افراد خودی باشند در عربستان سعودی و کشورهای دیگر منطقه چه کسی این کار را دنبال کرده است؟ افرادی که در ایران به دنبال این هدف بودند به همراه بی‌خبران داخلی هر کشور این اقدام را انجام دادند؛ درباره حجامت علی رغم پیگیری در چند دهه و سابقه چند هزار ساله فرهنگی، به هر طریقی مانع تراشی صورت می‌گیرد.


اکنون این رشته دانشگاهی شده است و معاونت وزیر دارد؛ با بررسی کوچک در می‌یابید در هیچ بیمارستانی غیر از یک بیمارستان، صحبت از حجامت نمی‌شود؛ حتی یک واحد درسی در رشته‌های پزشکی ما در خصوص موضوع طب اسلامی-ایرانی وجود ندارد.


به هیچ عنوان در اشاعه این فرهنگ در کشور کمکی صورت نمی‌گیرد و هیچ کس حتی شما از طریق وزارت بهداشت و درمان با این حرکت آشنا نشدید و این جریان دهان به دهان می‌گردد؛ هیچ‌گاه در سریال‌های تلویزیونی بیمار به معاونت طب سنتی راهی نمی‌شود در حالی که هر شب برای بیمارستان‌ها در سریال‌های تلویزیون تبلیغ می‌شود.


به هر میزان که بتوانند طب نوین را بزرگ جلوه می‌دهند تا طب سنتی کوچک نشان داده شود؛ اگر قرار باشد دانشکده‌ای تنها ۵ دانشجو بپذیرد، با محاسبه ساده در می‌یابید هزار سال بعد تعداد فارغ التحصیلان طب سنتی، مشروط به زنده ماندن همه در این هزار سال، برابر با تعداد پزشکان طب نوین در تهران می‌شود؛ این حرکت دارای موانع بسیاری است؛ از ۵ دانشجوی این رشته تنها شاید یک نفر در این رشته باقی بماند، انصراف ندهد و علاقه نشان دهد.


اینکه توانستیم با کمک عده‌ای از مسئولین دلسوز نظام، این حرکت را ساماندهی کنیم جای خوشحالی دارد؛ ملت ما را در دو صورت می‌توان به بی‌راهه کشاند، در صورتی که مردم ایران اعتماد کنند و یا در خواب باشند؛ اگر مردم ما ضربه خوردند دلیلی بر بی‌فرهنگی، بی‌سوادی، عدم توانایی مقابله با دشمن و... ایرانی جماعت نیست، به عبارت دیگر ایرانی جماعت اگر ضربه ایی می‌خورد از اعتماد کردن است.


دشمن لباس خودی بر تن می‌کند و در صحنه حضور می‌یابد و می‌گوید شیر پاستوریزه خوب است و مردم ایران نیز اعتماد کردند و این اعتماد اشتباه بود چرا که اکنون آشکار شده است در شیر پاستوریزه سم است؛ بدون هیچ مجوزی از سازمان و نهاد خاصی و یا مجلس رستوران‌ها را به دلیل عدم استفاده از گاز برای طبخ کباب تعطیل می‌کنند، در حالی که مطلع هستید گاز عامل سرطان است.


حضرت نوح (ع) و اجداد ما از زغال برای طبخ غذا استفاده می‌کردند و عمرهای طولانی نیز داشتند؛ همه مطلع هستند کباب با زغال خوش طمع‌تر است؛ قابل ذکر است زغال به تنهایی دارو است؛ پس چگونه می‌شود اکنون می‌گویند زغال سرطان زاست؟ اگر کسی مجوز از وزارت بهداشت ارائه دهد مبنی بر عدم استفاده از زغال در طبخ کباب به دلیل سرطان زا بودن، بنده یک میلیون تومان به وی جایزه خواهم داد.

 

تمام این مثال ها نشان می دهد که عده ای عمدا دارند دشمنی می کنند.


«خبرگزاری دانشجو»: مقابله‌های انجام شده از سوی چه کسانی صورت می‌گیرد؟


روازاده: این امر اندکی ریشه‌دار است؛ این جریان ۵ هزار سال ریشه دارد؛ اگر به تاریخ نگاه کنید، در می‌یابید در اکثر جنگ‌ها، محل مورد حمله به طور کلی تخریب می‌شود و فرهنگ آن منطقه را تغییر می‌دهند؛ در جهان امروز و در مدت ۵ هزار سالهٔ گذشته دو حرکت وجود داشته است، عده‌ای حرکت را به سوی دنیاپرستان سوق می‌دادند و عده‌ای نیز به سمت و سوی خدا پرستی حرکت می‌کردند.


کسانی که دنیاپرستی و شیطان‌پرستی پیشه کردند همواره خود را قوم بر‌تر می‌دانند و ادعای انسان‌های برگزیده دارند و در صدد نابودی باقی افراد هستند؛ رئیس جریانهای تکفیری یکی از افراد برگزیده است که ادعای می‌کند توبه کرده است و مسلمان شده است و این دروغی بیش نیست؛ رهبری چنین جریاناتی را بر عهده می‌گیرند تا بتوانند انسان‌ها را بهتر نابود کنند.


آرم شرکت شاتل شباهت فراوانی به نماد شیطان پرستی دارد؛ در میدان انقلاب که اکنون اقدام به تغییر آن کردند، آرم‌ها و نمادهای شیطان پرستی به کمک عوامل نفوذی وجود دارد تا اگر زمانی موفق به تغییر حکومت شدند ادعا کنند در این حکومت حضور داشتند و اداره کننده حکومت بودند؛ گاهی افراد ادعا دارند این مسائل تبلور تفکر غلط است، پس جنگ‌ها در اکثر کشور بین چه جبهه‌هایی است؟ این دو جریان در طول تاریخ خلاف هم بودند و همواره مقابل هم ایستادند.

 

 


«خبرگزاری دانشجو»: هر دشمنی باید توجیه داشته باشد. در هر دشمنی و جنگی، یکی ذی نفع است. این دشمنی چه منفعتی برای دشمنان دارد؟

 

روازاده: جنگ اصلی، جنگ با فرهنگ ماست. برای از بین بردن فرهنگ ما که شامل خیلی چیزهاست این کارها صورت می گیرد.


 کودکی در زمان ادرار، درد داشته است، در بیمارستان بستری می‌شود و با آنتی بیوتیک کمی درد و سوزش کم می‌شود، اگر مصرف این آنتی بیوتیک‌ها تا پایان عمر این کودک ادامه یابد پول آن در جیب چه کسی می‌رود؟ عذاب این بیماری برای کودک، مادر و پدر، اطرافیان و... است.


در قدیم این مشکل با نشستن کودک در جوش شیرین و آب ولرم و ادرار کردن در آن درمان می‌شد؛ مصرف آنتی بیوتیک برای دشمن به صرفه است بنابراین در جهت عدم استفاده از طب سنتی تلاش می‌کند؛ طب نوین و مصرف دارو‌ها ما را به دشمن وابسته می‌کند.


ماست محصولی برای کشور ما است و شاید حدود ۴۰ سال باشد این محصول را غرب می‌شناسد؛ این امر قرن‌ها در فرهنگ ما بوده است، پس چگونه یک ایرانی اکنون مایه ماست را نمی‌شناسد و کارخانجات ما مایه ماست را به طور صد در صد از غرب وارد می‌کنند؟ چه شده است که غرب تا ۴۰ سال پیش ماست را نمی‌شناخت و اکنون مایه ماست به کشور ما می‌فروشد؟


این مایه و شیر که غرب عرضه می‌کند سرطان زاست و ما این مسئله را از ماست نمی‌خواهیم؛ در قدیم شناسایی شده بود نوعی باکتری که در انجیر فراوان استغف برای تهیه مایه ماست استفاده می‌شد؛ به همین علت در هر خانه ایی یک درخت انجیر وجود داشت، قابل ذکر است انجیر هم غذا و هم دوا است.


علمی که با استفاده از آن در زمان زکریای رازی چشم‌ها درمان می‌شد چه شده است؟ معماری ما سی و سه پل ساخته است که سال‌ها باقی مانده است، پس چرا باید معماری آن‌ها وارد فرهنگ ما شود که ساختمانی ساخته شود که کمتر از ده سال عمر می‌کند؟ این مسائل وابستگی ایجاد می‌کند و ما را محتاج به غرب می‌سازد.


چرا گاز به خانه‌های مردم آورده شد؟ چرا چنین خیانت بزرگی به مردم کردیم؟ این امر نیز همانند لامپ کم مصرف است؛ به هیچ عنوان نباید به شهر گاز وارد می‌شد؛ چرا آمریکا، اطریش، آلمان، استرالیا و... در شهرهای خود گاز ندارند؟ چرا علمک گاز در خانه‌های ما می‌گذارند؟


این علمک‌ها و گاز کشی‌ها برای این است که ما در معرض تنفس گاز قرار داشته باشیم، این کشتار برای خشنودی شیطان است؛ چرا از به نیروگاه‌های برق داده نمی‌شود تا انرژی سالم برق در اختیار ما قرار گیرد؟ تمام کشور ما گاز کشی شده است تا طبخ غذا صورت گیرد؟ چرا ظرف مسی که مصرف انرژی آن یک سوم تا یک چهارم ظروف دیگر و میکروب کش است باید کنار گذاشته شود؟


طبق گفته مقام معظم رهبری باید به اصلاح الگوی مصرف پرداخت؛ طب ایرانی-اسلامی ما برای سلامتی برنامه دارد؛ همه مسائلی که در این طب بررسی می‌شود دقیقا به طور عکس در دنیای امروز عمل می‌شود؛ کسانی که شب‌ها دندان خود را می‌شورند دائما دندان پزشکی هستند، چرا کار تحقیقاتی بر روی این موضوعات صورت نمی‌گیرد؟ شاگرد بوعلی سینا عنوان کرده است در خواب چربی دندان باید حفظ شود، باید عسل یا پنیر تبریز به دندان مالید و خوابید.

 

 


مواد غذایی که لای دندان باقی می‌ماند باعث نابودی دندان نمی‌شود، لثه‌ها حافظ دندان هستند؛ امری که باعث خرابی دندان می‌شود این است که با استفاده از مسواک و خلال و نخ دندان لثه‌ها را زخمی کنید؛ باکتری‌های موجود در هوا بر روی زخم‌های لثه قرار می‌گیرند و باعث از بین رفتن دندان و لثه می‌شوند؛ نظام جمهوری اسلامی در جریان است ولیکن دولت جمهوری اسلامی هنوز پی به ارزش طب سنتی نبرده است.


سفید شدن مو‌ها به این سرعت به دلیل استفاده از وایتکس است که به صورت خوراکی مصرف می‌شود؛ اگر انقلاب ارزش کردیم باید همه مسائل ما ارزشی باشد، طب ما نیز باید ارزشی باشد؛ در انگلیس قانون شده است که باید در خانه‌ها زایمان صورت گیرد چرا که مفید‌تر و سالم‌تر از بیمارستان‌ها است؛ قبل از اینکه در انگلیس چنین چیزی مطرح شود، در کشور ما زایمان‌ها در خانه‌ها صورت می‌گرفت.


چرا باید همه فرهنگ‌های ما را از بین ببرند؟ وقتی مرغی را با آن همه وزن خرد کردید و به سیخ زدید جوجه می‌شود؟ با این اوصاف باید اسب خورد شده و به سیخ کشیده شده را هم کره اسب نامید؛ چه زمانی در یخچال یخ چال شده است که این نام بر آن گذاشته شد؟ در دستگاه آسیاب به کمک آب مواد خورد می‌شود؟ این فرهنگ سازی و ادب فرهنگی نسبت به نیاکان ما است؟


اکنون به نام بهداشت عنوان کردند گوسفند را در منازل نکشید، گوسفند‌ها در مکان‌هایی کشته می‌شود و گوشت آن به شما تحویل می‌دهند و سیرابی دور انداخته می‌شود؛ سیرابی را به زن باردار بدهید معده وی دچار مشکل نخواهد شد و حالت تهوع نخواهد داشت؛ کسانی که دچار ناراحتی‌های معده هستند سیرابی بخورند مشکل برطرف خواهد شد.


«خبرگزاری دانشجو»: با توجه به اینکه در سیستم اجرایی ما غفلت و گاها کم کاری نسبت به طب سنتی وجود دارد، آیا اصلاح سبک زندگی می‌تواند از خانواده‌ها آغاز شود یا تنها به کمک دستگاه های اجرایی می‌توان این امر را در جامعه نهادینه کرد؟


روازاده: اینکه بخواهید فرهنگی را نهادینه کنید، می‌توان از خانواده آغاز کرد ولیکن تاریخ ثابت کرده است که اگر بتوان حمایت حکومتی را داشت با سرعت بیشتری به موفقیت خواهید رسید؛ اگر در حرکت موانع وجود نداشته باشد عملکرد و سرعت رشد بهتر خواهد بود؛ اکنون حمایت حکومتی به معنای عملی وجود ندارد.


موانع حکومتی وجود دارد که خودی نادان این موانع را ایجاد می‌کند و مانع رشد و پیشرفت حرکت می‌شوند؛ دشمنان ناشناخته به راحتی کارهای پیشگیرانه انجام می‌دهند؛ اگر بخواهید در خانهٔ خود فرهنگ خوردن شیر سالم را نهادینه کنید، مثلا با اقدامات اشتباه با نام "تغذیه سالم و پخش شیر در مدارس" کار خراب می‌شود.


استفاده از لامپ کم مصرف در مرغداری سبب می‌شود مرغ‌ها تاج یکدیگر را بکنند و هیچ پشه ایی دور این لامپ‌ها نمی‌چرخد؛ لامپ سالم لامپی است که حشرات دور آن می‌چرخند؛ در خانه تصمیم می‌گیرید از این لامپ استفاده نکنید ولیکن فرزند شما در مدرسه باید از این لامپ استفاده کند؛ اگر سماجت صورت گیرد دچار دوگانگی خواهد شد.


زمانی که انگلیسی‌ها می‌خواستند حمام را در خانه‌های ایرانی دایر کنند ابتدا در منزل مظفرالدین شاه ساختند؛ زمانی که خواستند عکاسی را راه بیندازند، ناصرالدین شاه ابتدا عکاسی را به دست گرفت، به عبارت دیگر از طریق ناصرالدین شاه عکاسی اشاعه یافت؛ ارامنه در منزل خود فرهنگ خود را دارند و در بیرون از منزل به نظر می‌رسد تنها توانستند زبان ارمنی خود را حفظ کنند و تقریبا تمام فرهنگ آن‌ها تغییر کرده است.


چرا برای ما این چنین نیست؟ چرا کاری می‌کنند در خانه فرهنگ غلط به فرزند خود بیاموزید و همه نیز یک صدا این فرهنگ را تائید می‌کنند؟ اکنون به گونه‌ای در خصوص کاکائو صحبت می‌شود که فرد گمان می‌کند کسی کاکائو بخورد ۵۰۰ سال عمر می‌کند؛ تمام کودکان تا ۱۸ سال که به ناگاه فوت کردند از مصرف کاکائو بوده است؛ کسی در جامعه ما به این امر توجه ندارد.


پزشکی قانونی علت مرگ بسیاری از این کودکان را مسمومیت اعلام می‌کند ولیکن نمی‌تواند تشخصی دهد مسمومیت به علت مصرف چه موادی بوده است؛ دشمنان اجازه ندادند شکی در خصوص کاکائو ایجاد شود؛ روازاده شک کرده است و کاکائو را قطع کرده است و درد بیمارش بهبود یافته است؛ ما در تلاشیم فرهنگ گذشته خود را از ابتدا احیا کنیم.


چرا در کبابی‌های ما باید عنوان لژ آورده شود؟ مگر لژ اعضای فراماسونری نیست؟ چرا عنوان لژ خانوادگی استفاده می‌شود؟ از زمان کودکی تاکنون تبلیغ ساعت سیتیزن می‌شود، این تبلیغات به این دلیل است تا زمانی که شروع به کار می‌کنند اشتیاق و استقبال مردم وجود داشته باشد؛ زمینه سازی می‌شود تا به موقع برداشت شود.

 

 


بحث طب نیست بحث درباره فرهنگ ارزشی است؛ اگر انقلاب ما ارزشی بوده است باید همه چیز ارزشی باشد؛ امکان ندارد قلب شما قلب انسان خوب و بهترین باشد ولیکن حجاب نداشته باشید؛ این مسائل باید با هم همخوانی داشته باشد؛ زمانی که سیستم و نظامی پایه گذاری می‌شود که در طول تاریخ وجود داشته است و نام انسانی را بر روی آن می‌گذارم چرا که اسلام و انسان یکی است، باید محتویات آن نظام نیز انسانی یا اسلامی باشد.


معمار اسلامی هیچ‌گاه ساختمانی را طراحی نمی‌کند که در مستراح به سمت سفره غذا باز شود؛ اینکه در مستراح مکانی برای وضو گرفتن تعبیه شود با فرهنگ ما در تضاد است؛ صورت افراد در دوران بارداری لکه دار می‌شود، طب نوین این مشکل را نمی‌تواند درمان کند در حالی که طب سنتی می‌گوید در زمان زایمان، "عرق" خود را به صورت بمالد لکه‌ها بر طرف خواهد شد.


حال شیوه طب سنتی درست است یا اینکه سال‌ها خود را درگیر کرم‌های خارجی کنید که نمی‌دانید از چه موادی ساخته می‌شود؟ زمانی که انسان در طول تاریخ ارزشی رشد کرده است باید این مسیر ادامه یابد تا نام تکامل را بتوان برای آن بکار برد؛ طبق گفتهٔ علامه جعفری انسان قدیم سر بی‌تن بود و انسان جدید تن بی‌سر است؛ من می‌گویم اگر قرار است طبی وجود داشته باشد باید ارزشی باشد.


«خبرگزاری دانشجو»: به عنوان طبیب سنتی معتقدید این طب برای درمان بیماری است یا صرفا توصیه های پیشگیرانه دارد؟


روازاده: در خصوص طب ایرانی ـ اسلامی هنر حکما این بوده است که قبل از بروز بیماری به جنگ بیماری می‌رفتند؛ پیشگیری در طب اسلامی بسیار قوی است؛ این در حالیست که درمان در این طب درمان قوی، ارزان قیمت و استوار بوده است.


اکنون سرطان‌هایی با طب سنتی درمان می‌شود که در طب نوین نمی‌توانید راه حلی برای آن بیابید؛ بیماری‌هایی در طب سنتی درمان می‌شود که تنها الهام از این طب است؛ کمر درد‌های استاد دانشگاه نیویورک با طب سنتی در چند دقیقه درمان شده است؛ برای نازایی مدعی هستیم که هیچ کسی در نازایی به میزان ما قدرت ندارد؛ در این مسیر انگشت کوچک حکما هم نیستیم؛ با کمترین هزینه و بدون درد، مشکلات دندان و لثه بیماران که در هیچ دندان پزشکی درمان نمی‌شود، به کمک طب سنتی قابل درمان است.


«خبرگزاری دانشجو»: مقایسه و بررسی در مورد هزینه‌ها و قیمت‌ها در طب نوین و طب اسلامی داشته باشید. می شود ادعا کرد که درمان با طب سنتی کم هزینه تر است؟


روازاده: این دو طب قابل مقایسه نیستند؛ طب اسلامی بسیار کم هزینه است و اگر همکاری دولت همراه این طب باشد بسیار به صرفه است؛ بیماری داشتیم که برای درمان سرطان خود ۵۰۰ میلیون هزینه کرده بود و درمان هم نشده بود؛ هزینه بستری در یک بیمارستان بسیار سنگین است در حالی که در طب سنتی این گونه نیست.


اکنون با بسته‌های آموزشی که در اختیار مردم قرار می‌دهیم آموزش به مردم صورت می‌گیرد که در عرض مدت ۲۰ روز نیرویی تربیت می‌شود که امروز در ۳-۲ سال در دانشگاه‌ها نمی‌توانند تربیت کنند؛ اینکه در گذشته افراد علوم بسیاری را فرا می‌گرفتند، نشان دهنده ارزشی بودن مسیر است؛ در حالی که اکنون مسیر تحصیل علم ارزشی نیست.


در این طب همواره تلاش شده است روش‌های درمان کم هزینه انتخاب شود؛ درمان سردرد‌ها ۱۰۰-۵۰ تومان است.


«خبرگزاری دانشجو»: اما درمان طب سنتی درمان‌های طولانی است؛ طوری که فرد را ناامید می کند...


روازاده: این امر یکی از شایعات و فرهنگ وارداتی است؛ می‌توانید امتحان کنید، برای تسکین درد کسی که سنگ کلیه دارد، به روش طب سنتی و طب نوین چه میزان زمان نیاز است؛ به آن میزان که زمان صرف تسکین درد از طریق طب نوین می‌شود، زمان صرف درمان بیماری در طب سنتی می‌شود.


عوارض استفاده از دارو‌ها در طب نوین، سرطان است، در دنیا این امر ثابت شده است؛ با بیماری‌ها و دردهایی آشنا شدیم که در کتاب‌ها وجود ندارد؛ طب سنتی نه تنها این درد‌ها را قبول دارد بلکه درمان نیز ارائه می‌دهد؛ اکنون طب نوین در درمان ساده‌ترین مسائل عاجز است، به طور مثال یبوست در طب سنتی با دم کردن برگ درخت پرتقال یا توت درمان می‌شود.

 

 


برای فردی که دچار تهوع می‌شود قرص ضد تهوع تجویز می‌کنند، زمانی که تهوع به سراغ فرد می‌آید باید استفراغ کند؛ اثرگذاری شیوه درمان ما در سنگ کلیه در هیچ شیوه درمانی در طب نوین وجود ندارد.


«خبرگزاری دانشجو»: چرا طب سنتی تحت پوشش بیمه نیست و  اینکه طب سنتی ما تحت پوشش بیمه قرار ندارد نمی تواند مشکل ساز باشد؟


روازاده: یکی از راه‌های اساسی برای رشد این مسئله، حمایت حکومتی است؛ یکی از حمایت‌های حکومتی در قالب بیمه است؛ زمانی که قرار باشد دارویی در طب نوین وارد کشور شود پیش‌تر کمیسیون برای تعلق بیمه به داروی مد نظر تشکیل می‌شود؛ در صورتی که در طب سنتی سال‌ها در کمیسیون برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن حجامت، بحث و بررسی صورت گرفته است.


این تعلل و عدم همکاری با بخش طب سنتی به این دلیل است که سدی برای سرعت پیشرفت این طب باشد؛ در ‌‌نهایت این علم و طب یک ۵۷ خواهد داشت که مسر این طب را تغییر خواهد داد.


«خبرگزاری دانشجو»: آقای دکتر حتما قبول دارید که زمانه عوض شده؛ با ورود تکنولوژی و حتی سبک و سیاق تغذیه ای، امراضی جدید پا به عرصه گذاشته اند و هر روز یک مرض جدید رونمایی می شود! طب سنتی در شرایط کنونی با وجود امراض نو ناشی از تغییر زمانه حرفی برای گفتن دارد؟


روازاده: سوال را باید وارونه کرد؛ باید گفته شود طب نوین قصد دارد برنامه ایی عملیاتی کند تا مردم به این بیماری‌ها دچار نشوند؟ اگر به شیوه شما سوال شود به این معنا خواهد بود که طب نوین برا یاین شرایط برنامه دارد و موفق بوده است؛ درمان طب سنتی درمان ریشه ایی و اساسی است، در نتیجه مقاومت بدن افزایش می‌یابد و این امر در درمان درد تاثیر گذار خواهد بود.


طب نوین موضعی عمل می‌کند و همین امر سبب می‌شود قسمت‌های دیگر دچار آسیب شوند؛ ما معتقدیم طب نوین توان درمان ندارد؛ به گفتهٔ حضرت امام (ره) طب نوین تنها در جراحی‌ها موفق بوده است که در این مورد نیز به میزان بسیاری زیر سوال است.


۲۰۰ سال است که از جراحی‌های طب سنتی جلوگیری شده است؛ جراحی مغز در ایران قدمت چند هزار ساله دارد؛ اگر این امر در ایران ادامه می‌یافت قطعا جراحی ما قدرتمند‌تر بود؛ علی رغم این مسائل اکنون خرده جراحی‌هایی در طب سنتی انجام می‌گیرد که از بسیاری از جراحی‌ها در طب نوین موفق‌تر است و نیازی به آنتی بیوتیک و بیهوشی کامل ندارد و عفونت نیز نمی‌کند.


آیا خیانت نیست ختنه نوزاد را بیهوشی کامل دهید؟ آیا یکی از عوارض بیهوشی مرگ زودرس نیست؟ تعداد فراوانی از افراد در خانهٔ خود ختنه شدند و با مشکلی هم مواجه نشدند؛ می‌توان با تکنولوژی امروز پیش رفت و سلامت انسان نیز حفاظت شود در حالی که افرادی نمی‌خواهند این سلامت حفظ شود.


اینکه لامپ جیوه ایی به ما عرضه می‌کنند ولیکن روش خارج کردن جیوه از بدن را ذکر نمی‌کنند بی‌دلیل نیست؛ خارج کردن جیوه از بدن درمانی ندارد ولیکن در طب سنتی درمان ارائه شده است؛ دفع فلزات سنگین از بدن کار بسیار دشوار است که در طب سنتی راهکار ارائه شده است.


«خبرگزاری دانشجو»: چالش‌های پیش روی طب سنتی در ایران چیست؟


روازاده: زمانی دشمنان همانند الاغ سر مست لگد می‌زنند و باید مراقب لگدهای آن باشید، زمانی موفق می‌شوید سر الاغ را ببرید ولیکن الاغ هم چنان لگد می‌زند، لگد در حال مرگ با لگد سرمستی تفاوت دارد؛ دشمن اکنون در ارتباط با نظام جمهوری اسلامی در حال زدن لگد در حال مرگ هستند.


ما به عنوان جزئی از نظام جمهوری اسلامی در تلاش هستیم قطعهٔ ارزشی را در این نظام احیا کنیم؛ دشمن هر سنگ تراشی انجام دهد لگد در حال مرگ است و این مسائل را چالش مهم برای حرکت طب سنتی نمی‌دانیم؛ دشمن هیچ‌گاه عاقلانه عمل نمی‌کند، منافع خود را در قتل عام قوم غیر برگزیده می‌دانند؛ دشمن باید بپذیرد شرایط تغییر کرده است و هراسی از مشکلات و موانعی که ایجاد می‌کنند در این نظام وجود ندارد.



نوشته شده توسط فدایی اسلام
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم
سبک زندگی اسلامی

مردانه دوختیم و کس از ما نمی خرد
رو رو زنانه دوز که مردان ما خرند ...
-----------------------
امام علی (ع) :
امور این امت همیشه به خیر و صلاح خواهد بود مادامی که بسان بیگانگان غذا نخورند و لباس نپوشند پس هر گاه چنین کردند خدا خارشان میکند .
-----------------------
امام صادق(ع):
شیعه ما ، کسی است که اگر از گرسنگی هم بمیرد ، از مخالفان ما ، چیزی نخواهد خواست.
وسائل الشیعة ج4
-----------------------
امام صادق علیه‏ السلام فرمودند: خداوند به پیامبرى از پیامبران وحى فرمود:

به مؤمنان بگو: لباس دشمنانم را نپوشند، و غذاى دشمنانم را نخورند، و راه و روشِ دشمنانم را نپویند، که (اگر چنین کنند) دشمن من مى‏شوند، همان طور که آنان دشمنان من هستند.

الجواهر السنیه، ص 268
-----------------------
رهبری سال هاست که به طب سنتی توجه ویژه ای نشان می دهند. از آن جایی که رهبر معظم انقلاب همواره «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی اسلامی می دانند، توجه به تغییر سبک زندگی اهمیت بسیاری پیدا می کند. یکی از راه های اصلاح این سبک زندگی، توجه به طب سنتی و ایرانی اسلامی است که نه تنها برای پیشگیری، خودمراقبتی و درمان برنامه ریزی دارد، که شیوه های صحیح زندگی را نیز اصلاح و تبیین می کند.
-----------------------
نشر مطالب بدون ذکر منبع کامـــــلا مجاز است ...
به امیدآنکه مقدمه سازان ظهورحضرتش باشیم ...

روازاده

با دکتر روازاده، در رابطه با احیاء طب سنتی و اهمیت آن به گفتگو نشستیم. حسین روازاده متخصص طب سنتی است که همزمان با تحصیل در رشته پزشکی با طب مکمل و طب سنتی نیز آشنا شد و مطالعات و تحقیقات فراوانی را در این زمینه انجام داد و اکنون از این آموزه ها در داخل کشور در زمینه ی مداوای بیماران بهره می برد.

 

متن گفتگوی خبرگزاری دانشجو با این متخصص طب سنتی را در ادامه می خوانید:

 

«خبرگزاری دانشجو»: به عنوان سوال اول، وضعیت طب سنتی در ایران را در شرایط فعلی چطور ارزیابی می کنید؟ فکر می کنید در حال حاضر جایگاهی که باید طب ایرانی اسلامی داشته باشد را به دست آورده و این وضعیت مطلوب است؟


روازاده: خوشحالم نسل امروز در پی اجرای فرهنگ ایرانی – اسلامی است؛ نسل جدید بر حسب نیاز کشور در این زمینه قدم بر داشته است و آثار آن کاملا مشهود است؛ ما چند دهه است در زمینه طب ایرانی-اسلامی فعالیت می‌کنیم، موانع در این مسیر اندک نبوده است ولیکن با درایت دوستان، مسئولین ذیربط و رهبری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری کم کم موانع فرو ریخت و توانستیم تا جایی که ممکن است در زمینه فرهنگی و بالاخص احیای فرهنگی موفق باشیم.


مطلع هستید طب اسلامی در ابتدا به صورت بحث حجامت در کشور مطرح شد؛ در آن زمان ترجیح داده شده تنها بحث حجامت مطرح شود چرا که موانع بیشتری ایجاد می‌شد و باید پاسخگوی بسیاری از مسائل بود که دوستان تا آن زمان تسلط کافی بر آن مسائل نداشتند؛ می‌دانیم در گرانب‌ها و پنهانی را به آن دسترسی نداشتیم و باید آن در شکافته می‌شد تا ارزش واقعی آن آشکار شود.


با طرح مسئله حجامت تنها به این موضوع پرداخته شد و به سرعت موضوع کشوری شد و به نظر ما اکنون این مسئله جهانی نیز شده است.


«خبرگزاری دانشجو»: که البته همین موضوع حجامت نزدیک به دو دهه پیش با واکنش هایی روبرو شد و  حجامت در یک زمانی از سوی مسئولین وزارت بهداشت ممنوع شد.


روازاده: بله. دقیقا همینطور است. ما می‌دانستیم کسانی که سعی داشتند این پدیده الهی و طب ایرانی را که هزاران سال تجربه پشت آن بود، به فراموشی بسپارند، اگر درصدد احیای این طب برآئیم، آن‌ها آرام نخواهند بود؛ دوستان ما مسائلی را در مملکت احیا می‌کنند که هنوز صدای آن بلند نشده است.


روزی کسانی که در به فراموشی سپردن فرهنگ ما در بسیاری از امور تلاش بسیار کردند، در می‌یابند این فرهنگ از جایی که آن‌ها از آن بی‌اطلاع بودند هدایت شده است و داشته‌های خود را دوباره به دست خواهیم آورد؛ بسیاری از افراد دریافتند نمی‌توانند جلوی رشد این جریان را بگیرند ولیکن می‌توانند با ایجاد موانع سرعت رشد را کاهش دهند و این اقدام را انجام دادند و تقریبا در این امر موفق عمل کردند.


وقتی قرار است در کشور لامپ فاسد، جیوه ای، خطرناک، عقیم کننده و سرطان زا را به نام تقلبی "لامپ کم‌مصرف" اشاعه داده شود، در مدت بسیار بسیار کوتاهی چنان فراگیر می‌شود که در سطح مرزهای کشور نیز از این لامپ استفاده می‌شود؛ این امر نشان دهنده این است که افرادی که برای انجام این هدف قدم برداشتند، خودی‌های بی‌اطلاع یا دشمنان دانا بودند.

 


اگر قرار باشد همهٔ این افراد خودی باشند در عربستان سعودی و کشورهای دیگر منطقه چه کسی این کار را دنبال کرده است؟ افرادی که در ایران به دنبال این هدف بودند به همراه بی‌خبران داخلی هر کشور این اقدام را انجام دادند؛ درباره حجامت علی رغم پیگیری در چند دهه و سابقه چند هزار ساله فرهنگی، به هر طریقی مانع تراشی صورت می‌گیرد.


اکنون این رشته دانشگاهی شده است و معاونت وزیر دارد؛ با بررسی کوچک در می‌یابید در هیچ بیمارستانی غیر از یک بیمارستان، صحبت از حجامت نمی‌شود؛ حتی یک واحد درسی در رشته‌های پزشکی ما در خصوص موضوع طب اسلامی-ایرانی وجود ندارد.


به هیچ عنوان در اشاعه این فرهنگ در کشور کمکی صورت نمی‌گیرد و هیچ کس حتی شما از طریق وزارت بهداشت و درمان با این حرکت آشنا نشدید و این جریان دهان به دهان می‌گردد؛ هیچ‌گاه در سریال‌های تلویزیونی بیمار به معاونت طب سنتی راهی نمی‌شود در حالی که هر شب برای بیمارستان‌ها در سریال‌های تلویزیون تبلیغ می‌شود.


به هر میزان که بتوانند طب نوین را بزرگ جلوه می‌دهند تا طب سنتی کوچک نشان داده شود؛ اگر قرار باشد دانشکده‌ای تنها ۵ دانشجو بپذیرد، با محاسبه ساده در می‌یابید هزار سال بعد تعداد فارغ التحصیلان طب سنتی، مشروط به زنده ماندن همه در این هزار سال، برابر با تعداد پزشکان طب نوین در تهران می‌شود؛ این حرکت دارای موانع بسیاری است؛ از ۵ دانشجوی این رشته تنها شاید یک نفر در این رشته باقی بماند، انصراف ندهد و علاقه نشان دهد.


اینکه توانستیم با کمک عده‌ای از مسئولین دلسوز نظام، این حرکت را ساماندهی کنیم جای خوشحالی دارد؛ ملت ما را در دو صورت می‌توان به بی‌راهه کشاند، در صورتی که مردم ایران اعتماد کنند و یا در خواب باشند؛ اگر مردم ما ضربه خوردند دلیلی بر بی‌فرهنگی، بی‌سوادی، عدم توانایی مقابله با دشمن و... ایرانی جماعت نیست، به عبارت دیگر ایرانی جماعت اگر ضربه ایی می‌خورد از اعتماد کردن است.


دشمن لباس خودی بر تن می‌کند و در صحنه حضور می‌یابد و می‌گوید شیر پاستوریزه خوب است و مردم ایران نیز اعتماد کردند و این اعتماد اشتباه بود چرا که اکنون آشکار شده است در شیر پاستوریزه سم است؛ بدون هیچ مجوزی از سازمان و نهاد خاصی و یا مجلس رستوران‌ها را به دلیل عدم استفاده از گاز برای طبخ کباب تعطیل می‌کنند، در حالی که مطلع هستید گاز عامل سرطان است.


حضرت نوح (ع) و اجداد ما از زغال برای طبخ غذا استفاده می‌کردند و عمرهای طولانی نیز داشتند؛ همه مطلع هستند کباب با زغال خوش طمع‌تر است؛ قابل ذکر است زغال به تنهایی دارو است؛ پس چگونه می‌شود اکنون می‌گویند زغال سرطان زاست؟ اگر کسی مجوز از وزارت بهداشت ارائه دهد مبنی بر عدم استفاده از زغال در طبخ کباب به دلیل سرطان زا بودن، بنده یک میلیون تومان به وی جایزه خواهم داد.

 

تمام این مثال ها نشان می دهد که عده ای عمدا دارند دشمنی می کنند.


«خبرگزاری دانشجو»: مقابله‌های انجام شده از سوی چه کسانی صورت می‌گیرد؟


روازاده: این امر اندکی ریشه‌دار است؛ این جریان ۵ هزار سال ریشه دارد؛ اگر به تاریخ نگاه کنید، در می‌یابید در اکثر جنگ‌ها، محل مورد حمله به طور کلی تخریب می‌شود و فرهنگ آن منطقه را تغییر می‌دهند؛ در جهان امروز و در مدت ۵ هزار سالهٔ گذشته دو حرکت وجود داشته است، عده‌ای حرکت را به سوی دنیاپرستان سوق می‌دادند و عده‌ای نیز به سمت و سوی خدا پرستی حرکت می‌کردند.


کسانی که دنیاپرستی و شیطان‌پرستی پیشه کردند همواره خود را قوم بر‌تر می‌دانند و ادعای انسان‌های برگزیده دارند و در صدد نابودی باقی افراد هستند؛ رئیس جریانهای تکفیری یکی از افراد برگزیده است که ادعای می‌کند توبه کرده است و مسلمان شده است و این دروغی بیش نیست؛ رهبری چنین جریاناتی را بر عهده می‌گیرند تا بتوانند انسان‌ها را بهتر نابود کنند.


آرم شرکت شاتل شباهت فراوانی به نماد شیطان پرستی دارد؛ در میدان انقلاب که اکنون اقدام به تغییر آن کردند، آرم‌ها و نمادهای شیطان پرستی به کمک عوامل نفوذی وجود دارد تا اگر زمانی موفق به تغییر حکومت شدند ادعا کنند در این حکومت حضور داشتند و اداره کننده حکومت بودند؛ گاهی افراد ادعا دارند این مسائل تبلور تفکر غلط است، پس جنگ‌ها در اکثر کشور بین چه جبهه‌هایی است؟ این دو جریان در طول تاریخ خلاف هم بودند و همواره مقابل هم ایستادند.

 

 


«خبرگزاری دانشجو»: هر دشمنی باید توجیه داشته باشد. در هر دشمنی و جنگی، یکی ذی نفع است. این دشمنی چه منفعتی برای دشمنان دارد؟

 

روازاده: جنگ اصلی، جنگ با فرهنگ ماست. برای از بین بردن فرهنگ ما که شامل خیلی چیزهاست این کارها صورت می گیرد.


 کودکی در زمان ادرار، درد داشته است، در بیمارستان بستری می‌شود و با آنتی بیوتیک کمی درد و سوزش کم می‌شود، اگر مصرف این آنتی بیوتیک‌ها تا پایان عمر این کودک ادامه یابد پول آن در جیب چه کسی می‌رود؟ عذاب این بیماری برای کودک، مادر و پدر، اطرافیان و... است.


در قدیم این مشکل با نشستن کودک در جوش شیرین و آب ولرم و ادرار کردن در آن درمان می‌شد؛ مصرف آنتی بیوتیک برای دشمن به صرفه است بنابراین در جهت عدم استفاده از طب سنتی تلاش می‌کند؛ طب نوین و مصرف دارو‌ها ما را به دشمن وابسته می‌کند.


ماست محصولی برای کشور ما است و شاید حدود ۴۰ سال باشد این محصول را غرب می‌شناسد؛ این امر قرن‌ها در فرهنگ ما بوده است، پس چگونه یک ایرانی اکنون مایه ماست را نمی‌شناسد و کارخانجات ما مایه ماست را به طور صد در صد از غرب وارد می‌کنند؟ چه شده است که غرب تا ۴۰ سال پیش ماست را نمی‌شناخت و اکنون مایه ماست به کشور ما می‌فروشد؟


این مایه و شیر که غرب عرضه می‌کند سرطان زاست و ما این مسئله را از ماست نمی‌خواهیم؛ در قدیم شناسایی شده بود نوعی باکتری که در انجیر فراوان استغف برای تهیه مایه ماست استفاده می‌شد؛ به همین علت در هر خانه ایی یک درخت انجیر وجود داشت، قابل ذکر است انجیر هم غذا و هم دوا است.


علمی که با استفاده از آن در زمان زکریای رازی چشم‌ها درمان می‌شد چه شده است؟ معماری ما سی و سه پل ساخته است که سال‌ها باقی مانده است، پس چرا باید معماری آن‌ها وارد فرهنگ ما شود که ساختمانی ساخته شود که کمتر از ده سال عمر می‌کند؟ این مسائل وابستگی ایجاد می‌کند و ما را محتاج به غرب می‌سازد.


چرا گاز به خانه‌های مردم آورده شد؟ چرا چنین خیانت بزرگی به مردم کردیم؟ این امر نیز همانند لامپ کم مصرف است؛ به هیچ عنوان نباید به شهر گاز وارد می‌شد؛ چرا آمریکا، اطریش، آلمان، استرالیا و... در شهرهای خود گاز ندارند؟ چرا علمک گاز در خانه‌های ما می‌گذارند؟


این علمک‌ها و گاز کشی‌ها برای این است که ما در معرض تنفس گاز قرار داشته باشیم، این کشتار برای خشنودی شیطان است؛ چرا از به نیروگاه‌های برق داده نمی‌شود تا انرژی سالم برق در اختیار ما قرار گیرد؟ تمام کشور ما گاز کشی شده است تا طبخ غذا صورت گیرد؟ چرا ظرف مسی که مصرف انرژی آن یک سوم تا یک چهارم ظروف دیگر و میکروب کش است باید کنار گذاشته شود؟


طبق گفته مقام معظم رهبری باید به اصلاح الگوی مصرف پرداخت؛ طب ایرانی-اسلامی ما برای سلامتی برنامه دارد؛ همه مسائلی که در این طب بررسی می‌شود دقیقا به طور عکس در دنیای امروز عمل می‌شود؛ کسانی که شب‌ها دندان خود را می‌شورند دائما دندان پزشکی هستند، چرا کار تحقیقاتی بر روی این موضوعات صورت نمی‌گیرد؟ شاگرد بوعلی سینا عنوان کرده است در خواب چربی دندان باید حفظ شود، باید عسل یا پنیر تبریز به دندان مالید و خوابید.

 

 


مواد غذایی که لای دندان باقی می‌ماند باعث نابودی دندان نمی‌شود، لثه‌ها حافظ دندان هستند؛ امری که باعث خرابی دندان می‌شود این است که با استفاده از مسواک و خلال و نخ دندان لثه‌ها را زخمی کنید؛ باکتری‌های موجود در هوا بر روی زخم‌های لثه قرار می‌گیرند و باعث از بین رفتن دندان و لثه می‌شوند؛ نظام جمهوری اسلامی در جریان است ولیکن دولت جمهوری اسلامی هنوز پی به ارزش طب سنتی نبرده است.


سفید شدن مو‌ها به این سرعت به دلیل استفاده از وایتکس است که به صورت خوراکی مصرف می‌شود؛ اگر انقلاب ارزش کردیم باید همه مسائل ما ارزشی باشد، طب ما نیز باید ارزشی باشد؛ در انگلیس قانون شده است که باید در خانه‌ها زایمان صورت گیرد چرا که مفید‌تر و سالم‌تر از بیمارستان‌ها است؛ قبل از اینکه در انگلیس چنین چیزی مطرح شود، در کشور ما زایمان‌ها در خانه‌ها صورت می‌گرفت.


چرا باید همه فرهنگ‌های ما را از بین ببرند؟ وقتی مرغی را با آن همه وزن خرد کردید و به سیخ زدید جوجه می‌شود؟ با این اوصاف باید اسب خورد شده و به سیخ کشیده شده را هم کره اسب نامید؛ چه زمانی در یخچال یخ چال شده است که این نام بر آن گذاشته شد؟ در دستگاه آسیاب به کمک آب مواد خورد می‌شود؟ این فرهنگ سازی و ادب فرهنگی نسبت به نیاکان ما است؟


اکنون به نام بهداشت عنوان کردند گوسفند را در منازل نکشید، گوسفند‌ها در مکان‌هایی کشته می‌شود و گوشت آن به شما تحویل می‌دهند و سیرابی دور انداخته می‌شود؛ سیرابی را به زن باردار بدهید معده وی دچار مشکل نخواهد شد و حالت تهوع نخواهد داشت؛ کسانی که دچار ناراحتی‌های معده هستند سیرابی بخورند مشکل برطرف خواهد شد.


«خبرگزاری دانشجو»: با توجه به اینکه در سیستم اجرایی ما غفلت و گاها کم کاری نسبت به طب سنتی وجود دارد، آیا اصلاح سبک زندگی می‌تواند از خانواده‌ها آغاز شود یا تنها به کمک دستگاه های اجرایی می‌توان این امر را در جامعه نهادینه کرد؟


روازاده: اینکه بخواهید فرهنگی را نهادینه کنید، می‌توان از خانواده آغاز کرد ولیکن تاریخ ثابت کرده است که اگر بتوان حمایت حکومتی را داشت با سرعت بیشتری به موفقیت خواهید رسید؛ اگر در حرکت موانع وجود نداشته باشد عملکرد و سرعت رشد بهتر خواهد بود؛ اکنون حمایت حکومتی به معنای عملی وجود ندارد.


موانع حکومتی وجود دارد که خودی نادان این موانع را ایجاد می‌کند و مانع رشد و پیشرفت حرکت می‌شوند؛ دشمنان ناشناخته به راحتی کارهای پیشگیرانه انجام می‌دهند؛ اگر بخواهید در خانهٔ خود فرهنگ خوردن شیر سالم را نهادینه کنید، مثلا با اقدامات اشتباه با نام "تغذیه سالم و پخش شیر در مدارس" کار خراب می‌شود.


استفاده از لامپ کم مصرف در مرغداری سبب می‌شود مرغ‌ها تاج یکدیگر را بکنند و هیچ پشه ایی دور این لامپ‌ها نمی‌چرخد؛ لامپ سالم لامپی است که حشرات دور آن می‌چرخند؛ در خانه تصمیم می‌گیرید از این لامپ استفاده نکنید ولیکن فرزند شما در مدرسه باید از این لامپ استفاده کند؛ اگر سماجت صورت گیرد دچار دوگانگی خواهد شد.


زمانی که انگلیسی‌ها می‌خواستند حمام را در خانه‌های ایرانی دایر کنند ابتدا در منزل مظفرالدین شاه ساختند؛ زمانی که خواستند عکاسی را راه بیندازند، ناصرالدین شاه ابتدا عکاسی را به دست گرفت، به عبارت دیگر از طریق ناصرالدین شاه عکاسی اشاعه یافت؛ ارامنه در منزل خود فرهنگ خود را دارند و در بیرون از منزل به نظر می‌رسد تنها توانستند زبان ارمنی خود را حفظ کنند و تقریبا تمام فرهنگ آن‌ها تغییر کرده است.


چرا برای ما این چنین نیست؟ چرا کاری می‌کنند در خانه فرهنگ غلط به فرزند خود بیاموزید و همه نیز یک صدا این فرهنگ را تائید می‌کنند؟ اکنون به گونه‌ای در خصوص کاکائو صحبت می‌شود که فرد گمان می‌کند کسی کاکائو بخورد ۵۰۰ سال عمر می‌کند؛ تمام کودکان تا ۱۸ سال که به ناگاه فوت کردند از مصرف کاکائو بوده است؛ کسی در جامعه ما به این امر توجه ندارد.


پزشکی قانونی علت مرگ بسیاری از این کودکان را مسمومیت اعلام می‌کند ولیکن نمی‌تواند تشخصی دهد مسمومیت به علت مصرف چه موادی بوده است؛ دشمنان اجازه ندادند شکی در خصوص کاکائو ایجاد شود؛ روازاده شک کرده است و کاکائو را قطع کرده است و درد بیمارش بهبود یافته است؛ ما در تلاشیم فرهنگ گذشته خود را از ابتدا احیا کنیم.


چرا در کبابی‌های ما باید عنوان لژ آورده شود؟ مگر لژ اعضای فراماسونری نیست؟ چرا عنوان لژ خانوادگی استفاده می‌شود؟ از زمان کودکی تاکنون تبلیغ ساعت سیتیزن می‌شود، این تبلیغات به این دلیل است تا زمانی که شروع به کار می‌کنند اشتیاق و استقبال مردم وجود داشته باشد؛ زمینه سازی می‌شود تا به موقع برداشت شود.

 

 


بحث طب نیست بحث درباره فرهنگ ارزشی است؛ اگر انقلاب ما ارزشی بوده است باید همه چیز ارزشی باشد؛ امکان ندارد قلب شما قلب انسان خوب و بهترین باشد ولیکن حجاب نداشته باشید؛ این مسائل باید با هم همخوانی داشته باشد؛ زمانی که سیستم و نظامی پایه گذاری می‌شود که در طول تاریخ وجود داشته است و نام انسانی را بر روی آن می‌گذارم چرا که اسلام و انسان یکی است، باید محتویات آن نظام نیز انسانی یا اسلامی باشد.


معمار اسلامی هیچ‌گاه ساختمانی را طراحی نمی‌کند که در مستراح به سمت سفره غذا باز شود؛ اینکه در مستراح مکانی برای وضو گرفتن تعبیه شود با فرهنگ ما در تضاد است؛ صورت افراد در دوران بارداری لکه دار می‌شود، طب نوین این مشکل را نمی‌تواند درمان کند در حالی که طب سنتی می‌گوید در زمان زایمان، "عرق" خود را به صورت بمالد لکه‌ها بر طرف خواهد شد.


حال شیوه طب سنتی درست است یا اینکه سال‌ها خود را درگیر کرم‌های خارجی کنید که نمی‌دانید از چه موادی ساخته می‌شود؟ زمانی که انسان در طول تاریخ ارزشی رشد کرده است باید این مسیر ادامه یابد تا نام تکامل را بتوان برای آن بکار برد؛ طبق گفتهٔ علامه جعفری انسان قدیم سر بی‌تن بود و انسان جدید تن بی‌سر است؛ من می‌گویم اگر قرار است طبی وجود داشته باشد باید ارزشی باشد.


«خبرگزاری دانشجو»: به عنوان طبیب سنتی معتقدید این طب برای درمان بیماری است یا صرفا توصیه های پیشگیرانه دارد؟


روازاده: در خصوص طب ایرانی ـ اسلامی هنر حکما این بوده است که قبل از بروز بیماری به جنگ بیماری می‌رفتند؛ پیشگیری در طب اسلامی بسیار قوی است؛ این در حالیست که درمان در این طب درمان قوی، ارزان قیمت و استوار بوده است.


اکنون سرطان‌هایی با طب سنتی درمان می‌شود که در طب نوین نمی‌توانید راه حلی برای آن بیابید؛ بیماری‌هایی در طب سنتی درمان می‌شود که تنها الهام از این طب است؛ کمر درد‌های استاد دانشگاه نیویورک با طب سنتی در چند دقیقه درمان شده است؛ برای نازایی مدعی هستیم که هیچ کسی در نازایی به میزان ما قدرت ندارد؛ در این مسیر انگشت کوچک حکما هم نیستیم؛ با کمترین هزینه و بدون درد، مشکلات دندان و لثه بیماران که در هیچ دندان پزشکی درمان نمی‌شود، به کمک طب سنتی قابل درمان است.


«خبرگزاری دانشجو»: مقایسه و بررسی در مورد هزینه‌ها و قیمت‌ها در طب نوین و طب اسلامی داشته باشید. می شود ادعا کرد که درمان با طب سنتی کم هزینه تر است؟


روازاده: این دو طب قابل مقایسه نیستند؛ طب اسلامی بسیار کم هزینه است و اگر همکاری دولت همراه این طب باشد بسیار به صرفه است؛ بیماری داشتیم که برای درمان سرطان خود ۵۰۰ میلیون هزینه کرده بود و درمان هم نشده بود؛ هزینه بستری در یک بیمارستان بسیار سنگین است در حالی که در طب سنتی این گونه نیست.


اکنون با بسته‌های آموزشی که در اختیار مردم قرار می‌دهیم آموزش به مردم صورت می‌گیرد که در عرض مدت ۲۰ روز نیرویی تربیت می‌شود که امروز در ۳-۲ سال در دانشگاه‌ها نمی‌توانند تربیت کنند؛ اینکه در گذشته افراد علوم بسیاری را فرا می‌گرفتند، نشان دهنده ارزشی بودن مسیر است؛ در حالی که اکنون مسیر تحصیل علم ارزشی نیست.


در این طب همواره تلاش شده است روش‌های درمان کم هزینه انتخاب شود؛ درمان سردرد‌ها ۱۰۰-۵۰ تومان است.


«خبرگزاری دانشجو»: اما درمان طب سنتی درمان‌های طولانی است؛ طوری که فرد را ناامید می کند...


روازاده: این امر یکی از شایعات و فرهنگ وارداتی است؛ می‌توانید امتحان کنید، برای تسکین درد کسی که سنگ کلیه دارد، به روش طب سنتی و طب نوین چه میزان زمان نیاز است؛ به آن میزان که زمان صرف تسکین درد از طریق طب نوین می‌شود، زمان صرف درمان بیماری در طب سنتی می‌شود.


عوارض استفاده از دارو‌ها در طب نوین، سرطان است، در دنیا این امر ثابت شده است؛ با بیماری‌ها و دردهایی آشنا شدیم که در کتاب‌ها وجود ندارد؛ طب سنتی نه تنها این درد‌ها را قبول دارد بلکه درمان نیز ارائه می‌دهد؛ اکنون طب نوین در درمان ساده‌ترین مسائل عاجز است، به طور مثال یبوست در طب سنتی با دم کردن برگ درخت پرتقال یا توت درمان می‌شود.

 

 


برای فردی که دچار تهوع می‌شود قرص ضد تهوع تجویز می‌کنند، زمانی که تهوع به سراغ فرد می‌آید باید استفراغ کند؛ اثرگذاری شیوه درمان ما در سنگ کلیه در هیچ شیوه درمانی در طب نوین وجود ندارد.


«خبرگزاری دانشجو»: چرا طب سنتی تحت پوشش بیمه نیست و  اینکه طب سنتی ما تحت پوشش بیمه قرار ندارد نمی تواند مشکل ساز باشد؟


روازاده: یکی از راه‌های اساسی برای رشد این مسئله، حمایت حکومتی است؛ یکی از حمایت‌های حکومتی در قالب بیمه است؛ زمانی که قرار باشد دارویی در طب نوین وارد کشور شود پیش‌تر کمیسیون برای تعلق بیمه به داروی مد نظر تشکیل می‌شود؛ در صورتی که در طب سنتی سال‌ها در کمیسیون برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن حجامت، بحث و بررسی صورت گرفته است.


این تعلل و عدم همکاری با بخش طب سنتی به این دلیل است که سدی برای سرعت پیشرفت این طب باشد؛ در ‌‌نهایت این علم و طب یک ۵۷ خواهد داشت که مسر این طب را تغییر خواهد داد.


«خبرگزاری دانشجو»: آقای دکتر حتما قبول دارید که زمانه عوض شده؛ با ورود تکنولوژی و حتی سبک و سیاق تغذیه ای، امراضی جدید پا به عرصه گذاشته اند و هر روز یک مرض جدید رونمایی می شود! طب سنتی در شرایط کنونی با وجود امراض نو ناشی از تغییر زمانه حرفی برای گفتن دارد؟


روازاده: سوال را باید وارونه کرد؛ باید گفته شود طب نوین قصد دارد برنامه ایی عملیاتی کند تا مردم به این بیماری‌ها دچار نشوند؟ اگر به شیوه شما سوال شود به این معنا خواهد بود که طب نوین برا یاین شرایط برنامه دارد و موفق بوده است؛ درمان طب سنتی درمان ریشه ایی و اساسی است، در نتیجه مقاومت بدن افزایش می‌یابد و این امر در درمان درد تاثیر گذار خواهد بود.


طب نوین موضعی عمل می‌کند و همین امر سبب می‌شود قسمت‌های دیگر دچار آسیب شوند؛ ما معتقدیم طب نوین توان درمان ندارد؛ به گفتهٔ حضرت امام (ره) طب نوین تنها در جراحی‌ها موفق بوده است که در این مورد نیز به میزان بسیاری زیر سوال است.


۲۰۰ سال است که از جراحی‌های طب سنتی جلوگیری شده است؛ جراحی مغز در ایران قدمت چند هزار ساله دارد؛ اگر این امر در ایران ادامه می‌یافت قطعا جراحی ما قدرتمند‌تر بود؛ علی رغم این مسائل اکنون خرده جراحی‌هایی در طب سنتی انجام می‌گیرد که از بسیاری از جراحی‌ها در طب نوین موفق‌تر است و نیازی به آنتی بیوتیک و بیهوشی کامل ندارد و عفونت نیز نمی‌کند.


آیا خیانت نیست ختنه نوزاد را بیهوشی کامل دهید؟ آیا یکی از عوارض بیهوشی مرگ زودرس نیست؟ تعداد فراوانی از افراد در خانهٔ خود ختنه شدند و با مشکلی هم مواجه نشدند؛ می‌توان با تکنولوژی امروز پیش رفت و سلامت انسان نیز حفاظت شود در حالی که افرادی نمی‌خواهند این سلامت حفظ شود.


اینکه لامپ جیوه ایی به ما عرضه می‌کنند ولیکن روش خارج کردن جیوه از بدن را ذکر نمی‌کنند بی‌دلیل نیست؛ خارج کردن جیوه از بدن درمانی ندارد ولیکن در طب سنتی درمان ارائه شده است؛ دفع فلزات سنگین از بدن کار بسیار دشوار است که در طب سنتی راهکار ارائه شده است.


«خبرگزاری دانشجو»: چالش‌های پیش روی طب سنتی در ایران چیست؟


روازاده: زمانی دشمنان همانند الاغ سر مست لگد می‌زنند و باید مراقب لگدهای آن باشید، زمانی موفق می‌شوید سر الاغ را ببرید ولیکن الاغ هم چنان لگد می‌زند، لگد در حال مرگ با لگد سرمستی تفاوت دارد؛ دشمن اکنون در ارتباط با نظام جمهوری اسلامی در حال زدن لگد در حال مرگ هستند.


ما به عنوان جزئی از نظام جمهوری اسلامی در تلاش هستیم قطعهٔ ارزشی را در این نظام احیا کنیم؛ دشمن هر سنگ تراشی انجام دهد لگد در حال مرگ است و این مسائل را چالش مهم برای حرکت طب سنتی نمی‌دانیم؛ دشمن هیچ‌گاه عاقلانه عمل نمی‌کند، منافع خود را در قتل عام قوم غیر برگزیده می‌دانند؛ دشمن باید بپذیرد شرایط تغییر کرده است و هراسی از مشکلات و موانعی که ایجاد می‌کنند در این نظام وجود ندارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد